Tågluff 2018

Posted in Inspiration, Mål
on 2018/07/17

Godmorgon vänner!

Hur är läget med er? Nu har bloggen inte blivit uppdaterad på ett tag och jag inser att jag har missat att skriva ut anledningen till det, om ni nu har legat sömnlösa om nätterna och undrat, det vill säga. Igårmorse rullade Snälltåget från Berlin in på Malmö Central och med det var min första tågluff slut. Under två veckors tid har jag och mitt hjärta befunnit oss på luffen, på tåg, genom Europa. Det har varit fullständigt magiskt.

Att sammanfatta 16 dagars magi är något som jag inte tänker försöka mig på men en snabb titt i bakspegeln lär gå. Ska vi kika?

Dresden

Lördagkväll – skräckscenario efter skräckscenarion avlöser varandra när vi inser att det kanske hade varit bra att platsboka tågbiljetter. Hemsida efter hemsida visar slutsålt slutsålt slutsålt. Panik. Söndagmorgon åker vi ner till Köpenhamn och får fantastisk hjälp av tågbokningen på plats. Stressen har lättat och två timmar senare hoppar vi på vårt första tåg ner till Dresden – en ort i Tyskland vi aldrig har hört talas om tidigare men som kvinnan i infon säger ska vara fin. Kvinnan hade rätt.

Kyrkor, parker och mysiga kafer. Här vandrade vi gata upp och gata ner, stannade för tågluffens godaste (och dyraste!) frukost innan vi fortsatte vårt spatserande. På kvällen hoppar vi på nattåget mot Wien, ännu en ort vi inte hade den minsta tanke på innan resans start. Vi rullar vidare.

Wien

Tidigt på morgonen väcks vi med frukost på sängen och strålande solsken. Det här med nattåg är så smidigt – speciellt om man har en egen kupe. Vi checkar in i vår lägenhet som vi hyra via AirBnB och spenderar dagen med parkhäng längs Donaufloden. Tidigt nästa morgon är vi uppe och ute och tar tunnelbanan in till centrala Wien. Överallt finns vackra, pampiga byggnader och lummiga parker. Påminner lite om London till stuket men mycket lugnare. Vi besöker PalmenHaus som blir resans bästa cafe – i en gammal imperial byggnad finns ett växthus fyllt av fjärilar och ett cafe. Sen, när jag är äldre är det här jag ska sitta och jobba på mina projekt. Så får det bli.

Ljubljana

Två nätter senare är vi påväg vidare mot Slovenien och Ljubljana. Ljubljana är en liten stad som delas av en flod. Här finns ett torg där farbröder spelar dragspel och damer sitter och dricker kaffe och barn springer runt. Solnedgången sätter den rosa kyrkan i brand.

Bled

En bit från Ljubljana ligger Bled – en kristallklar sjö omringad av berg med en kyrkan mitt i. Magi. För oss räckte det med en dagstur till Bled och två nätter i Ljubljana. Perfekt att bo i Ljubljana om man vill till Bled, det sparar man en del pengar på då det är ganska dyrt i Bled pga mycket turism.

Piran

Efter Ljubljana hoppade vi på bussen till Sloveniens kust. Där ligger Piran, en gammal hamnstad där allt är pastellfärgat. Vid första anblicken kändes det som att vi hade gått i världens turistfälla. Hjärtat av staden utgörs av ett torg och precis vid det torget bodde vi. Ett stenkast ifrån låg hamnen och strandpromenaden som var knökfull av småbarnsfamiljer, uppblåstbara strandleksaker och öldrickande skrålande män. Som tur var tipsade vår värd oss om att istället gå till stranden på andra sidan vilket vi gladeligen gjorde. Dit hittade endast vi och ett gäng nudister. Skönt att komma bort ifrån turisthetsen. Här hade vi resans bästa sol och bad-dagar!

Pula

Efter Piran väntade Pula för ännu mera sol och bad. Även här hade vi havet ett stenkast bort. Tyvärr var här fullknökat med människor men vi hittade en klippa en bit bort som funkade superbra. Som de turister vi är anmälde vi oss till en båttur som gick från Pula upp till Rovinj, en stad som kallas för Kroatiens Venedig. Till Rovinj kan jag lätt tänka mig att åka igen. Från Pula flög vi sen upp till Berlin för att se ta nattåget hem därifrån.

Att tågluffa gav mig en känsla av frihet, av spontanitet. Har ni chansen att tågluffa – ta den!