Våga tala inför grupp – mina bästa tips!

Posted in Entreprenörskap, Inspiration
on 2018/10/29

Hej vänner!

För ett par veckor sedan frågade jag på Instagram om ni var intresserade av tips kring att våga tala inför grupp. Ja tack sa ni och därför vill jag härmed presentera Idas 3 tips för att tala inför folk! 

Att inte våga tala inför grupp

Mina första erfarenheter av att tala inför grupp skedde precis som för många andra, i klassrummet. Under grundskolan upplevde jag inga större svårigheter med muntliga presentationer men under gymnasiet blev detta det värsta jag visste. Så fort läraren nämnde att vi skulle ha en redovisning gick jag med magont tills den var avklarad. Värre blev det i tvåan då vi inledde varje måndagsmorgon med pitch-träning inför klassen.

Efter UF-året och pitchandet kom sommaren mellan tvåan och trea och jag stod som deltagare på Emax och UngDrive. Med skakande händer och darrande röst började jag ta mina första steg mot att bli bekvämare på scen. Jag gav mig fan på att detta ska jag bli bra på och nu, 3 år senare kan jag äntligen säga att jag har kommit en bit på vägen. Jag har kommit till ett stadie där jag längtar efter att stå inför människor och prata, inspirera och dela med mig av min story.

Från att ha gråtit inför varje muntligt redovisning under hela gymnasiet till att idag njuta av att stå på scen och våga tala inför grupp. Här kommer tre tips på saker som har hjälpt mig att komma över min talskräck.

1. Ta reda på faktan

Visst du att människor är mer rädda för att tala inför folk än att dö? Och visste du att hjärna tolkar situationen där man ska prata som ett hot? På samma sätt som våra föregångare reagerade när de mötte en tiger, reagerar hjärnan på samma sätt när vi samlar mod för att våga tala inför grupp. Det är evolutionärt att vi ska inte vilja stå ut från mängden. Sticker vi ut så kommer vår stam att dumpa oss och vi kommer att dö. Långt draget då.

För mig har det hjälpt att ta reda på vad som händer i kroppen när jag ställer mig framför människor och ska prata. Att veta att det är en normal reaktion och när man vet det kan man observera vad som händer i kroppen. När hjärtat börjar bulta i hundraåttio räcker det att man observerar att det bultar istället för att gå ner sig i känslan av nervositet. Oftast är dessa fysiska reaktionerna så tätt kopplade till känslan att man inte kan separera dem från varandra.

Så – ta reda på vad som händer i kroppen och observera de fysiska reaktionerna.

Läs mer: Den berömda comfort-zonen

2. Visualisera

Om första tipset är något man kan göra mera långsiktigt så är detta tipset något som passar bra ett par, en vecka innan det är dags att tala inför folk. Hjärna kan inte skilja på vilka bilder som är verkliga och vilka bilder som vi endast “hittar på” för vårt inre. Nu gäller det att vara smart och mata hjärnan med rätt bilder, bilder som visar hur du framgångsrikt pratar inför folk.

Här gynnas man av att komma ner i ett avslappnat läge och sen skapa en film som visar när du lyckas. Min film visar hur jag går fram längs mittgången i en stor aula upp mot scen. Jag hör sorlet och känner värmen från strålkastaren som följer mig mot scen. Jag går upp på scen, tar ett djupt andetag, ler mot publiken. Föreläsningen börjar.

Visa filmen för ditt inre så ofta som möjligt och känn hur du kommer att lyckas.

3. Övning is key!

Det värsta jag visste när min rädsla var som värst var att få tipset att öva mera. Sanningen är att det är det tipset som kommer att hjälpa dig mest. För att bli bra på något så måste man öva öva öva och detsamma gäller här. För att göra övandet mera effektivt kan du dels använda tipsen ovan men lägga till reflektion och utvärdering. Ge dig själv förutsättningarna för att prestera genom att sova och äta bra innan. Utvärdera sen vad som gick bra och vad du kunde gjort annorlunda inför nästa gång.

Förbered – Öva – Utvärdera!

Leave a Reply

Liknande inlägg