Monthly Archives

november 2018

Att hitta rutiner – såhär gör man för att lyckas!

Posted in Inspiration
on 2018/11/27

Något som jag har kämpat med under denna första terminen på universitetet är att hitta rutiner. Jag har inte riktigt hittat nyckeln till att balansera den fria tiden med studierna som faktiskt måste göras. Som en följd av detta har jag småpluggat lite då och då, aldrig varit helt ledig och blivit otroligt trött och energilös. 

Att hitta rutiner

Gör något annorlunda

I torsdags fick jag nog och bestämde mig för att göra någonting annorlunda i mina försöka att hitta rutiner.  En vis kvinna sa en gång att det dummaste man kan göra är att göra samma sak gång på gång och förvänta sig ett annat resultat. Detta tog jag fasta på och började därmed fredagen vid 8 tiden, utan datorn med en bok istället. 

Halleluja, säger jag bara. Istället för att småplugga dagarna i ändå gör jag nu något i stil med följande: 

Att hitta rutiner

09:00 Placerar jag min rumpa i föreläsningssalen, på ett cafe eller valfritt bibliotek för att plugga intensivt till klockan ringer för lunch. 

12:00 Lunch! Innan har jag cyklat hem för att laga lunch eller köpt ute (dyrt i längden!) vilket förstört mitt flow och tagit onödigt mycket tid. Nu tar jag istället med mig en matlåda som jag äter på universitet och efter en halvtimme är jag fit for tight för nästa del av “arbetsdagen”. 

15:00 Vid detta laget kurar magen igen och jag har (förhoppningsvis) fått gjort dagens att-göra-lista. Dags att cykla hem, äta mellis och dra till gymmet. 

17:00 I am done! Nu är kvällen ledig för vad jag än känner för och jag mixar serier med volleyboll och kompishäng. 

Läs mera: Rutiner inför hösten

Ett vinnande koncept

Vinnande koncept so far och jag är så glad över att jag har knäckt koden redan nu. Tänk om jag skulle fortsatt i mitt tidigare beteendemönster ytterligare ett par terminer? Nä, det hade jag nog inte mått så bra över. 

Vilken rutin är viktigast för dig för att du ska må bra?

Snäll mot sig själv – hur gör man egentligen?

Posted in Entreprenörskap, Inspiration
on 2018/11/21

Den senaste tiden har jag tänkt på man egentligen gör för att vara snäll mot sig själv. Vi har fullbokade kalendrar, vi har åtagande, vi har krav om att vi ska vara si och så. Däremellan ska man prioritera sig själv men man vill absolut inte verka självisk. Hur sjutton ska man samtidigt klara av konsten att vara snäll mot sig själv?

Snäll mot sig själv

17 år gammal och världens bästa prestationsprinsessa – men inte det minsta snäll mot mig själv.

Prestationsprinsessan

Jag har alltid identifierat mig som duktig och som en prestationsprinsessa. Detta gav mig en ätstörning och problem med panikångest när jag inte var äldre än sexton år. Det finns inte en chans i världen att man klarar av att ta hand om sig själv när man är fullt upptagen med att försöka passa in och höra till.

Lösningen? Ge upp. Om du är som jag var tänker du förmodligen att aldrig i livet, att ge upp vore att misslyckas. Det är det som är poängen. Ge upp och inse att världen inte kommer att gå under för att du för en stund slutar prestera. Älska dig själv genom att sluta värdera dig själv genom din prestation. Du duger, kompis och det är dags att du börjar att vara snäll mot dig själv.

Att vara snäll mot sig själv

Om man endast identifierar sig med förmåga att prestera så behöver man jobba på sin självkänsla. Genom att göra detta så inser man att man duger precis som man är, oavsett om man tar sovmorgon till 12 eller äter chokladbollar till frukost. En sak som är lätt att börja med är att planera in varje dag att göra en sak bara för dig själv. När min vän tipsade mig om detta vara jag fortfarande i prestationstänket och kom inte på en enda sak som jag tyckte var kul att göra. Den kvällen gick jag sen ut och dansade i regnet, bara för att jag njöt av det.

Läs mer: Prestation utan självkänsla

Älskar du dig själv?

Jag älskar mig själv för att jag är modig och för att jag är en bra lyssnare och för en massa andra olika anledningar. I min rosa anteckningsbok har jag skrivit ner hundra saker som jag älskar med mig själv och jag rekommenderar dig att göra detsamma. Genom att läsa dessa dagligen skapas det en så kallad compound-effect som kommer mångdubbla kraften i övningen.

Utmaning

När mörkret faller så behöver jag mera sömn. Därför låter jag mig själv ta sovmorgon när jag behöver det och så var fallet idag. Det är min snälla handling mot mig själv för dagen. Vilken handling blir din?

Att sätta mål för framtiden – visualiseringsövning

Posted in Inspiration, Mål
on 2018/11/19

Ett av mina favoritkonton på Instagram är Businessanddreams som drivs av två bossbabes. Dessa tjejer driver dessutom en investment bank och är allmänt superinspirerande. De pratade om mål och gav förslag på en övning kring att sätta mål. Idag tänkte jag dela med mig hur det gick för mig. Denna övningen återfinns även hos Therese Molander, som är en annan supergrym tjej.

Övningen är väldigt simpel. Den går ut på att formulera hur ens verklighet ser ut x antal år från nu. Eftersom det är måndag idag och jag gillar att sätta fem-års mål väljer jag att visualisera hur min måndag om fem år kommer att utspela sig. Så, välkomna till måndagen den 20 november, 2023!

Min måndag om fem år

07:30 Jag vaknar upp av ljuset utanför fönstret. Jag sträcker på mig, ger mitt hjärta en godmorgon-puss och placerar fötterna i mina Flattereds. Morgonrocken av siden är sval mot min kropp. Jag rundar köksön och startar kaffekokaren, förbereder smoothie och gröt. Jag sveper ett glas med citronvatten och skriver en tacksamhetslista och sätter målen för dagen samtidigt som jag äter min frukost.

Att sätta mål

09:00 Jag möter upp mitt närmsta team på kontoret. I vanlig ordning kör vi måndagsmöte där vi äter gemensam frukost från cafet nedanför. Vi går igenom veckans agenda och fokuserar på att sätta mål. Två föreläsnings gig, en intervju för Forbes, möten med potentiella Start-Ups  att investera i och en middag för våra befintliga investerare. Därtill väntar nylansering av min bebis, vår kommunikationsbyrå.

att sätta mål

Föreläsning för Ikea

12:00. Klockan slår lunch. Vår kontorskoordinator placerar en matlåda på mitt skrivbord som jag äter medan jag går igenom min mail. Yoga med kontoret väntar innan jag jobbar färdigt med förberedelserna inför morgondagens föreläsning för Ikea. jag går igenom ett par prospects och läser på inför morgondagens möten.

17:00. Jag fäller ner locket på datorn, vinkar hejdå till de få personer som är kvar på kontoret och vandrar hemåt. Utanför dörren väntar pressbud och en matkasse. Jag går in, byter om till ett sett från Soft Goat och har precis öppnat vinflaskan när hjärtat kommer hem från jobbet. Tre timmars kvalitetstid innan jag återgår till arbetet. Jag måste få input på en lösning som vi har kämpat med ett tag, som kommer att generera intäkter längre fram.

Läs mer: Hur man når målen

Yoga och tacksamhet

22:00. Ett yogapass, en middag, ett par timmar jobb och slutligen lite läsning senare avslutar jag min dag med att skriva ner dagens känslor och händelser. En våg av tacksamhet drabbar mig och jag somnar med fjärilar i magen vid tanken av morgondagen.

Hur vill du att din måndag ska se ut om fem år?

Personlig utveckling från grunden – Recension

Posted in Entreprenörskap, Inspiration
on 2018/11/14

Något som alltid har legat mig varmt om hjärtat är läsningen. Jag älskar böcker och har alltid gjort. Skönlitteratur och fack och nu senast kurslitteratur är de kategorier som förekommer oftast i min bokhög. För ett par veckor sen snubblade jag över boken Personlig utveckling från grunden skriven av Bertil Thomas och gjorde en lyckodans. Precis vad jag behöver tänkte jag!

Bok Recension Personlig utveckling

Upplägg

Boken om personlig utveckling är uppdelad i två där första delen är mera teoretisk och tar upp fakta om hjärnan och det undermedvetna. Man lär sig hur tankar skapas och pratar om hur man kan öva på att tänka positiva eller negativa tankar. Boken lärde mig även ett nytt ord: självmedkänsla. Det betyder att man ska vara vänligt sinnad till sig själv, att man ska acceptera sig själv även i motgång. Klokt!

Den andra delen går igenom mer praktiska tips kring personlig utveckling och specifikt mental träning. Ett tips som fastnade hos mig är hur man kan använda språket för att utvecklas. Först bör man ha tänkt igenom och skrivit ned sina mål och tankar som är viktigt för en. Därefter kommer dessa olika verbala metoder hjälpa dig att komma fram till målen. Så coolt!

Tre takeaways från Personlig utveckling från grunden

För mig blir denna boken lite väl basic. Är du däremot precis i början av din “personlig utveckling”-resa så skulle jag säga att den är perfekt! Du får många praktiska tekniker för att tänka på ett sätt som gynnar dig och jag gillar även biten som är mer teoretisk om hjärnan. Om jag fick välja tre take-aways eller tips från boken så skulle det vara dessa:

Personlig utveckling från grunden

Tackar av tacksamhet

Tacksamhet är något som jag ofta återkommer till när det pratas om personlig utveckling, både här på bloggen och i verkliga livet. Min, och även bokens teori, är att man blir lyckligare genom att att uppmärksamma de saker man är tacksam för. Detta går att implementera ganska lätt i sitt liv och två metoder jag har använt mig av är att varje morgon skriva när tre saker som jag uppskattar och är tacksam för kring mig själv och min person. Detta kan man göra samtidigt som man tillexempel planerar sin dag eller skriver dagbok om man har för vana att göra detta.

Denna andra metoden är att avsluta varje dag med att formulera tre saker man är tacksam över som har hänt under dagen. Även om en dag kan kännas “dålig” så finns det alltid något att glädjas över och detta kan även leda till man blir mera närvarande under dagarna för att hitta saker att vara tacksam över. Kanske är det himlens färg på väg hem från jobbet eller kanske en fantastisk kollega som gjorde dig en tjänst?

Läs mera: Mål inför hösten 2018

Affirmationer

Affirmationer är ett annat supertips som jag har jobbat en del med. Detta innebär att man formulerar en mening som beskriver hur man vill vara. På volleybollen vill jag vara Snabb, trygg och lekfull. Genom att upprepa denna meningen och känna hur varje ord känns kan jag sen framkalla dessa känslor på planen. Detta går även att göra inför viktiga möten, föreläsningar eller de stunder du känner att det behövs.

Målbildsprogrammering

Detta skulle jag nog säga är en av de mest kraftfulla teknikerna som nämns i boken. Det handlar kort och gott om att skapa så tydliga bilder av hur du kommer att se ut, känna och tänka när du har nått ditt mål. Tricket här är att använda så många sinnen som möjligt. Hur kommer luften att känns mot din hud? Hur kommer det att lukta? Hur kommer fjärilarna i magen att kännas? Gör en film av det och spela den för dig själv så många gånger som möjligt!

Vilka tekniker använder du för din personliga utveckling och vilka vill du börja med?